Style zarządzania pracownikami - jak wzmocnić motywację do działania

Czy wiesz, że pracownik, którego pracą nie kieruje dobry manager, wykorzystuje jedynie minimalną ilość własnego potencjału w zakresie wykonywanych obowiązków zawodowych? W strukturach pracy bez względu na branżę i zajmowane stanowiska, konieczna jest należyta organizacja struktur i hierarchia poszczególnych szczebli decyzyjnych. Jaki styl zarządzania personelem wybrać, aby motywacja zatrudnionych i ich zaangażowanie w ramach realizowanych zadań były jak najlepsze? Szczegóły znajdziesz poniżej. 

Motywacja i zaangażowanie jako priorytet w zakresie pracy

Nie wystarczą tylko odpowiednie kompetencje pracownika, aby jego praca mogła być wykonywana w sposób odpowiedni. Tylko personel dobrze zmotywowany będzie zaangażowany i lojalny, a efektem jego działań będzie nie tylko realizacja zadań na tym podstawowym poziomie, ale również rozwój firmy. Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że to zespół zatrudnionych osób buduje biznes i to pracownicy są najważniejszym ogniwem, dzięki któremu firma może prężnie działać. 

Okazuje się, że motywacja, czyli chęć do pracy wzrasta, kiedy zadowolenie z pracy jest wysokie. Jak wzbudzić je wśród zatrudnionych, a jakich błędów nie należy popełniać? Poznaj najczęściej wykorzystywane style zarządzania. 

Demokratyczny, a nie autorytarny styl zarządzania zespołem

Już dawno udowodniono, że tylko pracownik, którego zdanie liczy się w zespole, może być odpowiednio zmotywowany. Autorytarny styl zarządzania odszedł już jakiś czas temu do lamusa. Dzisiaj priorytetem jest spełnianie potrzeb pracowników, aby firma mogła odnosić sukcesy. Świetnie zostało to opisane w książce Pełną parą, która traktuje o procesie motywacji pracowników. 

Jak zarządzać personelem demokratycznie? Przede wszystkim zwracać uwagę na ich oczekiwania, spełniać wymagania, brać pod uwagę zdanie pracowników, sprawiać, aby czuli się ważni. Lepszą motywację wykazują pracownicy, którzy swoje zadania realizują w zespole, aniżeli na samodzielnych stanowiskach. Co więcej, w pracowników należy inwestować, pokazać im, że są wartością w strukturach przedsiębiorstwa i to bez względu na to, jakie stanowisko zajmują. 

Inwestowanie w pracowników

Sami pracownicy potwierdzają, że chętniej składają CV do firm, w których siedzibach panują nie tylko odpowiednie warunki pracy, ale również do takich, które stawiają na wzmożony rozwój zatrudnionych. Owszem, zarobki mogą być czynnikiem motywacyjnym, natomiast dzisiaj równie ważne są inne motywy i dodatkowe bonusy. Tak samo istotna jest atmosfera w pracy oraz możliwość wspinania się po kolejnych szczeblach zawodowej kariery.

Już ponad połowa polskich firm organizuje swoim pracownikom szkolenia zawodowe i kursy, dzięki którym ci mogą rozwijać swoje kompetencje, zdobywają nową wiedzę i umiejętności. Wiadomo na pewno, że znacznie lepiej jest wzmacniać kwalifikacje zatrudnionych już pracowników, niż przyjmować kolejnych. Częsta rotacja personelu nigdy nie wpływa korzystnie na działalność firmy, do tego generuje wysokie koszty.

Oprócz kursów i szkoleń zawodowych ważne jest zdrowie psychiczne zatrudnionych. Właśnie dlatego żadną nowością nie są już pokoje socjalne w biurach czy specjalne pokoje do rozrywki i relaksu. Co więcej, firmy organizują spotkania i wyjazdy integracyjne. Oferują pracownikom dodatkowy pakiet medyczny czy vouchery na siłownie. Wszystkie tego rodzaju dodatki wzmacniają motywację do pracy, niczym finansowa premia. To bonusy, dzięki którym pracownik czuje się dowartościowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here