Koszt uzyskania przychodu to fraza bardzo lubiana przez przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych. Fakt, że coś takiego istnieje, pozwala im dokonywać szerokich optymalizacji podatkowych i zmniejszyć znacznie swoją podstawę opodatkowania. Jednak, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, niekiedy kwestia tego, co jest kosztem uzyskania przychodu, a co nim nie jest, może być trudna do zrozumienia. W tym artykule postaramy się ją rozjaśnić.
Czym jest koszt uzyskania przychodu?
Koszt uzyskania przychodu to podatek poniesiony, aby działalność gospodarcza mogła przynosić dochód. Przykładowo, jeśli prowadzimy działania w Internecie, to kosztem uzyskania przychodu może być rachunek za Internet – bez niego nie bylibyśmy w końcu w stanie świadczyć naszych usług, a więc zarabiać. Żeby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- musi zostać poniesiony w związku z potrzebami firmy (nie może być kosztem uzyskania przychodu więc przykładowo urlop prezesa)
- powinien być odpowiednio udokumentowany
- nie może znajdować się na liście wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu.
Krótko mówiąc, jeśli chcemy coś zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (dzięki czemu ostatecznie zapłacimy mniejszy podatek dochodowy), musi to być wydatek typowo firmowy, podparty rachunkiem lub fakturą.
Więcej informacji na tematy związane z podatkami i finansami znajdziesz na specjalistycznych blogach, takich jak http://www.egzamin-podatkowy.pl/.
Czy rata kredytu jest kosztem uzyskania przychodu?
Warto wiedzieć, że nie można do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć całości raty kredytu, a jedynie jej część odsetkową. Część kapitałowa nie jest kosztem, natomiast wszystkie opłaty związane z kredytem, w tym właśnie odsetki, już tak. Oczywiście, jedynie pod warunkiem, że kredyt (czy to typowo firmowy, czy zaciągnięty prywatnie przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą) zostanie rzeczywiście wykorzystany na potrzeby firmy.
Co ciekawe, w przypadku leasingu do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć całą miesięczną ratę, a także koszt wykupu pojazdu, maszyny czy sprzętu biurowego.
Artykuł powstał we współpracy z portalem http://www.egzamin-podatkowy.pl/.