Development Center jest w dzisiejszych czasach coraz szerzej znanym terminem, nie tylko wśród osób z branży HR, ale również wśród osób poszukujących pracy, osób zajmujących wysokie stanowiska w korporacjach… i nie tylko. Aby jednak odświeżyć Waszą wiedzę, krótkie wyjaśnienie – jest to metoda oceny potencjału i kompetencji pracowników wykorzystywana głównie w celu rozwoju pracowników lub wyznaczenia ścieżek awansu w firmie.

Dla nas, ludzi z HR-u, upowszechnianie wiedzy dotyczącej AC/DC (kojarzycie?) to bardziej „Winda do nieba”, a nie tytułowa „Highway to hell”. Będziemy coraz bardziej potrzebni! Dlaczego? Ano dlatego, że sesja Development Center jest złożona i wymagająca wobec osób ją przygotowujących, dlatego aby oszczędzić Twój czas najlepiej ją zlecić. Oczywiście trudność wzrasta wprost proporcjonalnie do chęci przeprowadzenia jej w rzetelny sposób (a jak wiemy, w każdej branży znajdą się czarne owce, które będą chciały przy minimum wysiłku osiągnąć maksimum zysku, nie zważając na jakość wykonanej pracy! Co złego, to nie my…).

Nie skupiajmy się jednak na tym, jak trudnym zadaniem jest zaprojektowanie ośrodka rozwoju (tak właśnie tłumaczymy DC na polski; choć nie da się ukryć, że częściej używaną, chwytliwą nazwą jest właśnie ta anglojęzyczna), pozostaw to firmom zajmującym się doradztwem zawodowym! Daj nam się pomęczyć! A tymczasem zastanówmy się raczej nad tym, dlaczego właściwie warto się na DC zdecydować.

Najważniejszym argumentem, który należy podkreślić, jest fakt, że Development Center to skuteczna metoda oceny kompetencji pracowników. I co najlepsze, nie jest to argument wyssany z HR-owskiego palca, aby namówić nieświadomych menadżerów na nadszarpnięcie swojego budżetu. To fakt poparty badaniami empirycznymi. I nie, to nie są badania typu „dziewięciu na dziesięciu ankietowanych woli Coca-Colę”… Według nich rzetelność tej metody szacuje się na 0,7 (w przedziale od 0 do 1), co oznacza, że z dużym prawdopodobieństwem spełnia ona swoje zadanie. Jeśli więc chcesz zastanowić się nad tym, jak umożliwić swoim pracownikom jak najpełniejszy rozwój w ramach ich własnych predyspozycji, to zorganizowanie DC jest fantastycznym pomysłem. Nie dość, że będziesz miał poczucie, że robisz coś pożytecznego dla swojego zespołu, to w dodatku wcale nie będziesz musiał tego robić. Przynajmniej nie osobiście. Zlecisz nam tę najtrudniejszą część a sam dostaniesz gotowy raport i uświadomionych, poinformowanych pracowników. My zasiejemy ziarna, a Ty zbierzesz plony w postaci lepszych wyników, wyższego morale i lepszego samopoczucia osób pracujących w Twojej firmie.

Nie chcę przez to powiedzieć, że Twoi pracownicy usłyszą o sobie same superlatywy, które tylko mile połechcą ich ego. To, co otrzymają po wzięciu udziału w ośrodku rozwoju, to konstruktywna informacja zwrotna – zawarta zazwyczaj w szczegółowym raporcie, opisującym zachowania i wypowiedzi (tak, zgadza się, nie będzie mógł się wykręcić…), które wystąpiły u danego uczestnika podczas wykonywania zadań oraz prawdopodobne konsekwencje tych zachowań. Dzięki temu uczestnik widzi dokładnie, jakie skutki mają poszczególne uruchamiane przez niego np. w sytuacjach kryzysowych schematy zachowań. Od osób przeprowadzających Development Center (…ekhm, czyli od nas) otrzyma wskazówki, jak te schematy w optymalny sposób zmodyfikować lub jakie elementy powinny się jeszcze w nich pojawić, tak, aby ich praca była jeszcze bardziej efektywna. Czyż nie brzmi to obiecująco?

Przeprowadzenie Development Center jest jednak przydatne nie tylko w samym rozwoju kompetencji pracowników, lecz jest to również świetny sposób np. na wybranie lidera z danego zespołu. Jeśli więc nie sypiasz po nocach, bo gryziesz się z tym, którego ze świetnych, notabene, specjalistów uczynić szczęśliwym awansowanym,  to zorganizuj DC. Wtedy odpowiedzialność za tę trudną i (czasami) niewdzięczną decyzję, przejmuje częściowo zewnętrzny HR, który jest przecież bezstronny i nieobarczony uprzedzeniami czy osobistymi animozjami, które, jak wiadomo, niekoniecznie są dobrymi towarzyszami sprawiedliwej oceny. Dzięki dokonanej analizie kompetencji będziesz mógł spojrzeć z innej strony na proces decyzji. Oprzesz go na silnych barkach kompetencji Twoich pracowników, a nie, na przykład, ich dużej pewności siebie czy przebojowości – bo przecież nie od dziś wiadomo, że nierzadko są one słabo powiązane z umiejętnościami.

Odpowiednio zaprojektowana i przeprowadzona seria(l) sesji DC sprawi, że w Twojej firmie zapanuje wieloletnia moda na sukces zamiast sezonowej i wyniszczającej Twój zespół gry o tron

Więcej informacji na stronie: https://hre.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here