Jak być dobrym przedstawicielem handlowym?

 

Przedstawiciel handlowy ma za zadanie sprzedać produkty lub usługi. Jego celem jest zdobycie jak największej liczby klientów i utrzymanie współpracy z nimi. Chociaż jego miejsce pracy różni się od tego, którym na co dzień działa zwykły sprzedawca to cel mają podobny. Przedstawiciel handlowy może działać z różnymi podmiotami, np. klienci indywidualni, właściciele gospodarstw rolnych, czy wielkie firmy, a jego zadaniem jest oferowanie produktów firmy, w której pracuje. Mogą to być produkty fizyczne, usługi, ubezpieczenia i wiele innych. Niezależnie od tego czym dokładnie się zajmuje przedstawiciel handlowy, musi on spełniać kilka kryteriów.

Jak być dobrym przedstawicielem handlowym?

  1. Przedstawiciel handlowy powinien przede wszystkim zbudzić zaufanie i zainteresowanie ze strony klienta. Dlatego ważny jest też jego wygląd zewnętrzy. Powinien wyglądać profesjonalnie, ale nie zbyt elegancko – istotny jest ubiór oraz czysty i estetyczny wygląd. Powinien też mieć identyfikator w widocznym miejscu. Nie zostawiajmy go w samochodzie i miejmy przy sobie, klient woli rozmawiać z osobą, której dane zna.
  2. Przedstawiciel handlowy musi włożyć wiele starań i wysiłku już na wstępie, aby nie został wyrzucony lub zignorowany. Dlatego po otwarciu drzwi powinniśmy się przywitać z miłym, naturalnym uśmiechem. Powinniśmy mówić krótko i wyjaśniać jak najwięcej. Nie ma sensu mówić zbyt wielu nieistotnych informacji, ponieważ to tylko zniechęci klient do nas. Warto też zapytać, czy możemy wejść i wszystko w spokoju wytłumaczyć. Mało ludzi potrafi odmówić takiej bezpośredniej prośbie.
  3. W trakcie właściwej rozmowy możemy skorzystać z różnej serii tricków, które ułatwią rozmowę. Gdy już wejdziemy warto powiedzieć naturalnie brzmiący komplement dotyczący otoczenia, które widzimy. Warto też zapytać, czy są obecne inne osoby, które może zainteresować nasza oferta. Możliwe, że pomogą nam zachęcić rozmówcę do skorzystania z niej.
  4. Przedstawiciel handlowy powinien też zadawać dużo pytań, które pomogą dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb klienta. Dzięki temu przygotujemy kilka wariantów, a następnie będziemy mogli przekonać klienta, aby wybrał jeden z nich. Dlatego pytania powinny naprowadzać na odpowiednią ofertę. Odpowiedzi pomogą nam też przygotować naszą argumentację w taki sposób, że klientowi będzie trudno odmówić.
  5. Po zdobyciu ważnych informacji i przygotowaniu właściwej argumentacji nadchodzi moment na przedstawienie właściwej oferty. To czas, w którym prezentujemy nasz produkt. Prezentacja powinna być przećwiczona i dobrze przygotowana, a następnie dopasowana do potrzeb klienta. Dzięki temu będziemy mogli naturalnie zaakcentować odpowiedni fragmenty, które mogą przekonać klienta do kupna naszej oferty.
  6. Teraz nadchodzi moment na podjęcie decyzji przez klienta. Jeśli poprawnie wykonaliśmy poprzednie kroki jest spora szansa ze klientów zgodzi się podpisać umowę. Jeśli się waha, warto zaproponować darmowy gadżet i zostawić ładne materiały informacyjne, które go zachęcą. Na koniec zostawiamy naszą wizytówkę.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here