Prawidłowa komunikacja jest niezbędną umiejętnością w naszym życiu. Przydaje się w sytuacjach prywatnych oraz zawodowych. Niestety nie każdy sobie dobrze radzi ze skuteczną komunikacją. Warto więc zapoznać się ze wskazówkami, które nam tę sztukę ułatwią.
- Przede wszystkim powinniśmy sobie zrozumieć, jak ważna jest komunikacja w naszym życiu. Trzeba uświadomić, ile czasu poświęcamy na tę czynność w ciągu dnia, a zajmuje to mnóstwo godzin.
- Warto mówić jasno i wyraźnie, wtedy wszyscy będą mogli nas zrozumieć i szybciej zapamiętają nasz przekaz. Powinniśmy też zwracać uwagę na to, co mówimy. Najlepiej posługiwać się prostymi słowami i wyrażeniami. Trzeba mówić na tyle głośno, aby ludzie nas słyszeli. Jednak nie przesadzajmy z tonem głosu, bo wtedy ktoś może pomyśleć, że się kłócimy. Nie wolno też mamrotać ani bełkotać.
- Powinniśmy aktywnie słuchać, wtedy ludzi będą z nami chętniej rozmawiać. Aktywne słuchanie sprawi, że będziemy wiedzieć, ile z tego, co powiedzieliśmy dotarło do naszego słuchacza.
- Warto też akcentować w różny sposób to, co mamy do przekazania. W ten sposób ubarwimy naszą wypowiedź i zachęcimy innych do słuchania nas.
- Zanim zaczniemy mówić, powinniśmy uświadomić sobie to, co chcemy przekazać. Już na samym początku, powinniśmy sprecyzować cel, który zamierzamy osiągnąć.
- Czasami jesteśmy ekspertami w danym temacie, wtedy nasz przekaz może być skomplikowany dla innych. Należy więc ustalić trzy główne punkty, a w trakcie konwersacji pilnować, żeby rozmowa toczyła się wokół nich.
- Jak już wymyślimy główne punkty, powinniśmy dopracować dodatkowe fakty i historie, które będą toczyły się wokół nich. Nie odbiegajmy za bardzo od tematy w trakcie wypowiedzi.
- Nie zawsze jest możliwość, aby znać wszystkie osoby, z którymi rozmawiamy. Jednak warto rozpoznawać tych, z którymi już mieliśmy okazje się zapoznać. Warto też kierować różne gesty w stronę słuchaczy, a oni to odwzajemnią.
- Powinniśmy panować nad wyrazem naszej twarzy, unikajmy takiego, który wyraża negatywne uczucia. Musimy też dostosowywać go do okoliczności. Warto też pilnować własnych zachować i panować nad tymi, które są niemile widziane.
- Warto też utrzymywać kontakt wzrokowy to pomoże nam nawiązać odpowiednią relację z naszymi rozmówcami. W ten sposób wysyłamy sygnał, że jesteśmy godni zaufania. Nie możemy też z tym przesadzać, kontakt wzrokowy powinien trwać od 2 do 6 sekund. Dłużej może być niemile widziane.
- Warto też wykorzystać oddechy na pauzę, dzięki temu będziemy wygłaszać zdania z większą siłą. Krótka przerwa wzbudza zainteresowanie odbiorców i daje im czas na przetworzenie tego, o czym mówimy. Przerwy w trakcie wypowiedzi pomoże zachować stały i spokojny głos.
- Trzeba też panować nad gestykulacją. Gesty mogą wyrażać coś, czego nie chcemy przekazywać. Nadmierna gestykulacja może też nie być dobrze widziana i rozproszy naszych słuchaczy.
- Powinnyśmy też dostosować rozmowę do miejsca i okoliczności. W pewnych miejscach niektóre tematy nie powinny być poruszane.