Wielu dopiero wkraczających w świat e-biznesu przedsiębiorców podejmuje temat związany z płatnościami online na końcu drogi uruchamiania sklepu internetowego. Zazwyczaj swoją decyzję w tym zakresie uzależniają od procesu zakupowego, jaki będzie wdrożony w ich sklepie. Jeżeli jednak przedsiębiorca wcześniej nie ustali, w jaki sposób będzie przebiegać uruchomienie systemu płatności i kto będzie za niego odpowiedzialny, to może napotkać się na sporo nieprzyjemnych niespodzianek. Podpowiadamy więc, jak szybko i wygodnie wdrożyć płatności online w sklepie internetowym.
Kilka możliwych scenariuszy
Sposobów wdrażania systemu płatności jest kilka. Te najpowszechniejsze to:
- wykorzystanie linków do płatności
- integracja systemu w sklepach funkcjonujących na bazie rozwiązań typu Open Source (m.in. Magento, osCommerce)
- integracja systemu na platformach bazujących na rozwiązaniach SaaS (m.in. IAI Shop, Atomstore)
- integracja systemu płatności na platformach lub rozwiązaniach autorskich, stawianych od podstaw
- integracja systemu płatności w aplikacji mobilnej
Jak uruchomić system płatności online na platformach SaaS sklepu internetowego?
Najczęściej wdrożenie płatności online dla e-sklepu to proces łatwy i wygodny do przeprowadzenia, który odbywa się najczęściej według dwóch schematów – uruchomienia gotowego modułu płatności, jako części dostępnego oprogramowania platformy lub poprzez zainstalowanie specjalnej ‘wtyczki’ z fragmentem dodatkowego oprogramowania.
System płatności online na platformie SaaS można najczęściej uruchomić poprzez oznaczenie odpowiedniego pola w panelu administracyjnym sklepu internetowego, a następnie – po zawarciu umowy z operatorem, taką usługę realizować.
Proces uruchomienia płatności dla e-commerce przebiega najczęściej następująco:
- wybór przez przedsiębiorcę systemu do obsługi płatności online
- ustalenie szczegółów uruchomienia płatności z operatorem i podpisanie umowy
- wypełnienie przez użytkownika systemu (sklep internetowy) niezbędnych informacji w panelu administracyjnym (numer konta, hasło, itp.)
Podobny przebieg ma proces instalacji wtyczki w e-sklepie:
- wybór systemu płatności,
- pobranie i instalacja wtyczki,
- podpisanie umowy z operatorem i uzupełnienie w zainstalowanej wtyczce niezbędnych danych.
Platforma od podstaw
Z uwagi na szeroką skalę działalności lub różne ograniczenia związane z wykorzystaniem gotowych rozwiązań, wielu przedsiębiorców decyduje się na budowę platformy sklepowej od zera. Mimo, że takie rozwiązanie jest kosztowne, to pozwala na dużą niezależność i możliwość dostosowania platformy do indywidualnych wymogów przedsiębiorcy. Jednak niewielu właścicieli e-biznesu decyduje się na taki krok (ok. 16 proc. wg badania Ceneo.pl). 86 proc. badanych przedsiębiorców wybiera gotowe rozwiązania.