Poszukując pracy, przeglądamy setki ogłoszeń, w wielu z nich wymienione są niezbędne warunki, które należy spełnić, aby móc aplikować na dane stanowisko. Jednym z często powtarzających się wymogów jest umiejętność pracy w grupie, wydaje się nam, że chyba każdy spełnia taki warunek. Jednak nie wszyscy są w stanie współpracować z innymi ludźmi, pracując tak samo efektywnie, jak w pojedynkę. Jednak taka forma pracy może przynieść nam dużo satysfakcji oraz sukcesów.

Co oznacza praca w grupie?

Warto na samym początku zapoznać się z tematem i wymienić kompetencje, które musimy posiadać:

  • Przede wszystkim jest to szacunek do drugiej osoby, który objawia się w słuchaniu innych ludzi. Nie możemy upierać się wyłącznie przy swoim zdaniu nawet wtedy, gdy wiemy, że ktoś się myli. Każdy ma prawo wypowiedzieć się i wyrazić własne zdanie, z którym możemy oczywiście się nie zgodzić. Musimy jednak je uszanować.
  • Pracując w grupie, musimy być dosyć elastyczni oraz dopasować się do innych. Najlepiej, jeśli cały zespół ma jeden konkretny cel, do którego dąży wspólnymi działaniami, w przypadku, gdy każdy z osobna próbuje włożyć w to swój własny interes, zwykle nic z tego nie wychodzi.
  • Niezbędna jest odpowiednia komunikacja z ludźmi – chodzi tu odsunięcie zbędnych emocji na bok, a skupienie się na tym, co istotne. Musimy też umieć precyzyjnie wyrażać to, o co nam chodzi i za wszelką cenę próbować zrozumieć drugą stronę.
  • Dobrze, jeśli każdy w zespole ma wyznaczoną swoją funkcję, dzięki temu wiemy, jaką mamy rolę i jaki wkład musimy z siebie dać, aby osiągnąć wspólny sukces.
  • Musimy być obiektywni i rozumieć, że każdy wykonuje pracę na swój sposób. Zamiast narzucać swoje metody i zdanie, spróbujmy dawać cenne wskazówki i doceniać za starania.
  • W grupie najważniejsza jest pozytywna atmosfera – bez niej żadna praca nie będzie dobrze szła, a osiągnięcie celu będzie coraz mniej realne. Musimy zatem zrezygnować z negatywnych emocji, potrafić rozładować napięcie, zapobiegać konfliktom i stosować kompromisy w niektórych sytuacjach.

Przywódca grupy

Jeśli spełniamy wszystkie powyższe wymagania, możemy śmiało ubiegać się o miano lidera grupy, choć musimy wtedy odpowiedzialność wziąć na swoje barki. Najlepiej na samym początku rozdysponować pracę do wykonania między wszystkich członków – każdy powinien doskonale znać swoje miejsce i rozumieć, jakie zadanie ma do wykonania.

Wtedy nikt nie wchodzi sobie w drogę, dzięki czemu unikamy wielu konfliktów i zbędnych problemów. Jeśli sprawujemy kontrolę nad całą grupą, musimy też posiadać odpowiednią wiedzę, aby w każdym momencie ktoś mógł poradzić się nas w ważnej kwestii. Okazując pomoc i zrozumienie, unikniemy też sytuacji, w której ktoś będzie próbował wejść nam na głowę i przejąć naszą funkcję.

Poznajmy się…

Jeśli jesteśmy skazani na pracę w grupie, najlepszym rozwiązaniem jest dobrze się poznać. Dlaczego? Dzięki nawiązaniu dobrej relacji z resztą grupy będziemy mogli efektywnie współpracować i lepiej się rozumieć. O wiele lepiej pracuje się wtedy, gdy można porozmawiać ze sobą na wszystkie tematy i wiemy, czego możemy spodziewać się po drugiej osobie. Gdy mało się znamy, czujemy się niepewnie i nie wiemy, jak druga osoba zareaguje na nasze posunięcie, żart, czy propozycję.

Dobrym rozwiązaniem są więc spotkania integracyjne, które zazwyczaj organizuje przywódca grupy lub sam pracodawca. Można poznać się na płaszczyźnie prywatnej, dzięki czemu górę biorą szczere emocje i prawdziwe zachowania.

Równe szanse dla każdego

Najgorsze, co można zrobić w grupie, to wyznaczyć pewną hierarchię – przywódca jest najważniejszy, prawo głosu mają Ci, a tamci z kolei muszą po prostu wykonywać swoje obowiązki. To powoduje duże poróżnienia między ludźmi i prowokuje do powstawania konfliktów.

Pracując w grupie, musimy się zatem postarać, aby każdy był osobą decyzyjną i miał prawo głosu, a wspólne ustalenia przekazuje dalej szef grupy. Wszystkie wypowiedzi mogą okazać się cenne i każda osoba ma prawo wypowiedzieć własne zdanie na dany temat. Weźmy też pod uwagę to, że im więcej pomysłów i rozwiązań, tym ciekawsze efekty mogą powstać.

Każdy dzięki temu czuje się równy i doceniony w grupie, a to wpływa na późniejsze rezultaty ich pracy, nie powstają też żadne negatywne emocje i spięcia między pracownikami.  Szacunek jest więc najważniejszy i powinniśmy o tym pamiętać każdego dnia, nie tylko na poziomie zawodowym.

Bądźmy ostrożni

Pamiętajmy jednak, że nie każda osoba na takie podejście do pracy grupowej jak my i niemal zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie próbował wszystkiemu przeszkodzić i zniszczyć nasze starania. Dlatego właśnie dobre są spotkania integracyjne – można od razu wyczuć, kto jakie ma podejście do pracy i innych osób, prywatne stosunki wobec innych osób nie powinny przenosić się na szczebel zawodowy.

Najlepiej jak najwcześniej rozgryźć taką osobę i odbyć z nią poważną rozmowę. Jeśli nie przyniesie ona żadnych skutków i nie będzie chciała ona dostosować się do reszty grupy, niestety trzeba ją wyeliminować – nie pozwólmy na to, aby nasza ciężka praca poszła na marne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here