Zasada Pareto pomoże ci nie tylko wyznaczyć twoje cele oraz Do nich dążyć, ale to może i również zrealizować bez spłacenia zbędnego czasu na mało ważne sprawy. Podstawami tej zasady jest myśl 80/20. Aby lepiej zrozumieć całą zasadę, cofnijmy się do XIX wieku. Vilfredo Pareto odkrył wówczas, że 80% ziemi we Włoszech należy do 20% osób. Takie spostrzeżenie wywołało furorę. Obecnie znany jest również pod nazwą reguły 80/20. Reguła ta pomaga zwiększyć produktywność, poprawić naszą organizację pracy, a także usprawnić marketing firmy. Jesteście ciekawi? Sprawdźcie sami!
Przeczytaj też: https://www.wsb.com.pl/zasada-pareto/
Podstawy zasady Pareto
Kluczowe jest to, aby najpierw zidentyfikować podstawowe 20% i skupić się na nich. Mówiąc inaczej, odniesiony sukces robiąc właściwe rzeczy, które dają nam efekty, próbując wszystkiego po trochu nasza praca będzie chaotyczna i przyniesie znikome zyski.
Bardzo znaczące są tutaj liczby. W konkretnym przypadku może chodzić na przykład o 15 lub 30% wysiłku. Chodzi tutaj o uwzględnienie równowagi pomiędzy wysiłkiem, a przenoszonymi efektami. Znajdujące przysłowiowe 20% działań, które dają nam duże szanse na sukces, używamy swoich zasobów na ich maksymalne wykorzystanie.
Wymaga to od nas oczywiście bardzo dużej odwagi. Jest ona bardzo ważna aby postawić sobie granicę oraz wiedzieć w którym momencie powiedzieć nie sprawą, które zajmują nam bardzo dużo czasu, a nie przynoszą dobrych rezultatów. Na początku może być to bardzo trudne, ale z czasem uda nam się te czynności płynnie rozgraniczać.
Wszystko zależy ostatecznie od naszych priorytetów, każdy będzie wykorzystywał tę zasadę do osiągnięcia tego co stawia na pierwszym miejscu oraz tego co chce zyskać.
Jak wygląda zasada Pareto w praktyce?
Wygląda to mniej więcej tak. Załóżmy, że prowadzisz agencje interaktywną. Zleceniobiorca z którymi współpracujesz prowadzi sklep internetowy oraz chcę pozyskać więcej potencjalnych klientów. Ty starając się mu pomóc przeprowadzasz dokładną analizę marketingową. Oceniasz Jakie narzędzia wybrać, aby uzyskać jak najlepsze efekty. Po wykonanej analizie okazuje się że musimy postawić na dobry content marketing. Teraz nasz zleceniobiorca musi dopiąć wszystkiego tak aby na jego stronie internetowej pojawiały się recenzje oraz filmy z poradami, które w rezultacie przyciągną masę potencjalnych klientów na jego stronę.
Przykłady zasady Pareto
Te zasady możemy zauważyć dosłownie wszędzie. Nawet nie zdajemy sobie sprawy że towarzyszy nam w życiu codziennym. Wystarczy zajrzeć do swojej szafy z ubraniami. Okazuje się, że zazwyczaj ubierasz 20% znajdujących się tam ubrań. Tak samo jest w przypadku mediów społecznościowych Większość z kontaktów na swoim profilu na Facebooku Utrzymujesz z 20% swoich znajomych.To samo zauważamy jeżeli chodzi o działanie w biznesie.
Na koniec podkreśl raz jeszcze, że nie chodzi tutaj o konkretne liczby. Może być to stosunek na przykład 30/70 lub 35/75. Chodzi tutaj po prostu o obserwacja że mniejszy procent nakładów czy też wysiłków da nam o wiele większe rezultaty.
Zobacz też: http://www.echos.pl/czy-znasz-prawde-o-finansach-osobistych-czy-wystarczy-zarobic-i-po-klopocie/