modele subskrypcyjne

Świat biznesu stale się zmienia. Nie da się nie zauważyć tego jak wiele zmian dokonuje się w biznesowych kręgach. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat dostrzegamy wzmożone zainteresowanie przenoszeniem biznesu do sieci. Istnieje wiele sklepów, które oferują swoje produkty już tylko i wyłącznie w sieci i nie można zakupić ich stacjonarnie. Modele biznesowe również ulegają dynamicznym zmianom. Dziś chcielibyśmy napisać na temat jednego z takich właśnie modeli. W poniższym artykule przedstawimy informacje na temat tego czym są modele subskrypcyjne oraz opiszemy, dlaczego warto z takich rozwiązań korzystać. Zapraszamy do lektury!

Nowe rozwiązania w biznesowym świecie

Modele subskrypcyjne to rozwiązania, które najłatwiej można porównać do abonamentu. W tym wypadku klient decyduje się na opłacanie abonamentu i w czasie obowiązywania usługi może on korzystać z jakichś dóbr. W efekcie nie ma konieczności cyklicznego dokonywania zakupów jakiegoś produktu, który jest przykładowo niezbędny do prowadzenia firmy. Warto przy tym zauważyć, że modele subskrypcyjne dzielą się na trzy główne grupy. Są to modele:

  • dostępowe;
  • sprzedażowe;
  • selekcjonowane.

W zasadzie każdy z powyższych opiera się o podobny schemat. Różnice polegają na tym, co otrzymuje klient decydujący się na wykupienie subskrypcji. W przypadku modelu dostępowego po prostu otrzymuje on dostęp do konkretnej usługi. Świetnym przykładem takiego modelu subskrypcyjnego jest serwis Netflix. Użytkownik, który chce mieć dostęp do szerokiej gamy filmów, programów i seriali opłaca wybrany przez siebie abonament i dzięki temu na jakiś czas otrzymuje możliwość korzystania z serwisu. W przypadku modelu sprzedażowego chodzi już o konkretne, namacalne towary, których potrzebujemy cyklicznie. Zamiast dokonywać ciągłych zakupów tego samego produktu, możemy wykupić subskrypcje.

Na czym polega model franczyzowy?

Model franczyzowy jest sukcesywnie wdrażany w różnych gałęziach gospodarki. W takich modelach biznesowych chodzi o przekazywanie know-how, loga, znaków towarowych itp. ale działalność prowadzona jest już przez franczyzobiorcę. Natomiast franczyzodawca określa takim podmiotom, jaką strategię mają obierać. Warto przy tym zaznaczyć, że franczyzę można również podzielić na grupy. Główny podział to:

  • franczyza bezpośrednia;
  • franczyza wielokrotna;
  • przedstawicielstwo regionalne;
  • Master franczyza.

W Polsce świetnym przykładem biznesów franczyzowych jest sieć sklepów Żabka. Coraz większa liczba prywatnych przedsiębiorców decyduje się na współpracę z tą właśnie siecią, ale jest to oczywiście jedynie przykład.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here