Współcześnie w naszym życiu najczęściej komunikujemy się za pomocą e-maili czy smsów. Większość z nas nie musi przemawiać do większej publiczności. Dlatego myślimy, że to, w jaki sposób się wysławiamy nie stanowi żadnego problemy. Jednak się mylimy, bo wiele od tego zależy, więc warto ćwiczyć naszą wymowę.
Wyeliminuj zwroty: „yyy”, „eee” itp.
Warto zwrócić uwagę, czy używamy zwrotów „yyy” lub „eee”. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że u innych osób nas to denerwuje, więc u siebie też powinniśmy wyeliminować ten nawyk. Na początku musimy sami się przekonać, że używamy tych zwrotów, więc najlepiej w ciszy poćwiczyć różne wypowiedzi. Jeśli chcemy się pozbyć tego nawyku trzeba najpierw głęboko przemyśleć swoją wypowiedź, a dopiero później mówić.
„Tak jakby…”, „coś w stylu…”
Te zwroty również należy wyeliminować, gdy je wypowiadamy sprawiamy wrażenie niepewnych swoich poglądów. Jeśli będziemy używać takich porównać to znaczy, że sami do końca nie wiemy, co chcemy powiedzieć. Warto też zapamiętać, że prawdziwy przywódca nie używa słabych porównań.
Nie używaj zwrotów: „W zasadzie…”, „Chodzi mi o to …”, „Próbuję powiedzieć, że …”
Kolejne słowa do wyeliminowania. Jeśli ich używamy możemy nudzić lub denerwować słuchaczy. Z reguły takich wyrażeń używa kiepski mówca, którego inni ignorują. Dlatego warto od razu zaprzestać ich używania.
Ogranicz użycie wyrażeń „Ja tylko …” i „po prostu”
Tego typu określenia brzmią jak kiepskie tłumaczenia. Z reguły używają ich ludzie słabi i zagrożeni. Jeśli chcemy sprawiać wrażenie pewnych siebie i twardo stąpających po ziemi po prostu unikajmy tych wyrażeń.
Unikaj absolutnych stwierdzeń typu „zawsze” i „nigdy”
Używanie tych słów sprawi zachęci słuchaczy do zadawania pytań, czy na pewno mamy rację. Zdecydowanie lepiej używać określeń „często” oraz „rzadko”, które nie są tak radykalne. Zwrotów absolutnych powinni używać jedynie handlowcy, którzy chcą sprzedać towar. Do tego celu potrzebne są odpowiednie określenia.
Naucz się korzystnie mówić o błędach
Nikt nie jest nieomylny i wszystkim ludziom zdarza się popełnić błąd. Grunt to dobrze wybrnąć z takiej sytuacji. Przy opisywaniu błędów należy unikać słów – błąd, zaniedbanie, źle. Zamiast nich lepiej mówić, że efekt był nieodpowiedni lub podjęto niewłaściwy krok.
Nie używaj szkolnego slangu
W pewnym wieku nie wypada używać określeń, które łączą się z młodzieżowym slangiem. Można je wypowiadać jedynie na gruncie koleżeńskim. W sytuacjach formalnych lepiej z nich zrezygnować, a będziemy sprawiać wrażenie osoby elokwentnej i doświadczonej.
Nie nadużywaj słów wyrażających potakiwanie („mm-hm”)
Potakiwanie głową lub wydawanie dźwięków oznaczającego przytakiwanie jest niedopuszczalne w świecie profesjonalistów. Takie zachowanie zmniejsza nasz autorytet w oczach rozmówcy i zostaniemy uznani za osobę słabą.
Przestań narzucać swoje poglądy
Nie warto zmuszać ludzi do poparcia naszej tezy zwrotami typu „Wiesz? Wiesz co mam na myśli?”. Lepiej opisać nasze pomysły, a następnie motywować ludzi do tego, aby się z nami zgadzali.